W tym roku WUM objął patronatem VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV oraz XL Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego. W ramach patronatu młodzież będzie uczestniczyła w wykładach i warsztatach przygotowanych przez naszych naukowców i studentów.
Na pierwszym wykładzie tej edycji zjawiło się 150 licealistów. Większość z nich myśli o studiowaniu medycyny. Spotkali się z naszą ekspertką w dziedzinie kardiologii i intensywnej terapii – prof. Renatą Główczyńską, kierowniczką Zakładu Diagnostyki i Ambulatoryjnej Opieki Kardiologicznej I Katedry i Kliniki Kardiologicznej WUM.
Co się dzieje na sali intensywnej terapii kardiologicznej
Profesor pokazała, jak wygląda sala intensywnej terapii kardiologicznej i jakiego sprzętu tam się używa. Można było zobaczyć również pacjentów (oczywiście niemożliwych do zidentyfikowania) oplecionych siecią rurek i przewodów, potrzebnych żeby monitorować ich stan i wykonać odpowiednie badania.
Nasza ekspertka podkreślała, że pacjenci często trafiają na oddział prosto z ulicy, imprezy rodzinnej, pływalni, czy wycieczki rowerowej. Zatrzymanie krążenia następuje nagle i wówczas ogromne znaczenie ma szybkie podjęcie akcji resuscytacyjnej przez świadków zdarzenia. Profesor pokazywała również, jak wygląda intubacja pacjenta, tłumaczyła, kiedy i jak wykonuje się defibrylację – rozprawiła się przy okazji z kilkoma mitami, które powielane są w popularnych serialach medycznych.
Gdy już przywróciliśmy naszemu pacjentowi oddech i krążenie, mamy czas zastanowić się, co się stało. Wykonujemy szereg badań, żeby to wyjaśnić – mówiła wykładowczyni.
Licealiści mogli dowiedzieć się również na czym polega ekg, co to jest koronarografia, kiedy wykonuje się angioplastykę, a kiedy tomografię komputerową. Mowa była również o lekach stosowanych na ostro (jak adrenalina) j i tych, które pacjent musi stosować po wyjściu ze szpitala.
Z jakimi wyzwaniami często mierzy się lekarz
Wykład był wyjątkowo wciągający, przede wszystkim dzięki temu, że poprowadzono go „z perspektywy sali intensywnej terapii”. Profesor Główczyńska dzieliła się swoimi doświadczeniami, opowiadała o trudnych czy zadziwiających „przypadkach”. Nie ukrywała, że jej praca jest bardzo wymagająca również w kontekście emocjonalnym i fizycznym.
Bardzo często stoją przed nami wyzwania emocjonalne. Musimy się konfrontować z trudnymi emocjami związanymi z chorobą, ze śmiercią pacjenta, z emocjami rodzin pacjentów… Do tego dochodzą wyzwania fizyczne. W godzinach pracy, czyli od 7.30 do 15.00 mam już "przechodzonych" kilka kilometrów. A podczas dyżuru - blisko 10 km. - mówiła profesor.
Po wykładzie odbyła się jeszcze krótka sesja pytań i odpowiedzi. Licealiści ciekawi byli szczegółów związanych z angioplastyką, pytali o ewentualne efekty niepożądane intensywnej terapii kardiologicznej i o to, co można, a czego nie wolno po zawale.
Pierwszy wykład w ramach Programu Patronackiego WUM odbył się 23 października br. w auli Centrum Dydaktycznego WUM.