Jak być uprzejmym i stanowczym jednocześnie? W Szpitalu Dziecięcym UCK WUM odbyły się warsztaty z komunikacji przyjaznej pacjentom

Zajęcia dla lekarzy dydaktyków ze Szpitala Dziecięcego UCK WUM odbyły się w ramach projektu „Komunikacja Przyjazna Pacjentom”. W ich trakcie ćwiczono techniki komunikacji z dziećmi oraz ich rodzicami oparte na metodzie Pozytywnej Dyscypliny. Akcentuje ona uprzejme i stanowcze podejście do dziecka w każdej sytuacji życiowej.

Dwudniowe warsztaty (w sumie 12 godzin) prowadzili doświadczeni w tej metodzie trenerzy. Każdy poruszany temat wymagał pełnego zaangażowania uczestników i był przećwiczony praktycznie. Pediatrzy dowiedzieli się jakie życiowe kompetencje kształtowane są przez Pozytywną Dyscyplinę u dzieci oraz czym jest poczucie przynależności i znaczenia. Rozmawiano o komunikacji empatycznej, skutkach kar i ich wpływie na długotrwale rezultaty oraz o szukaniu alternatyw. Lekarze opowiadali, z jakimi wyzwaniami spotykają się w trakcie pracy z małymi pacjentami. Dyskutowano o tym, jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami związanymi z zachowaniem dzieci w placówce medycznej.    

Pozytywna dyscyplina to metoda wychowawcza rozwijana od lat 80 XX wieku. Oparta jest na nurcie psychologii indywidualnej, której fundamenty położyli psychiatrzy Alfred Adler i Rudolfa Dreikurs. Jej podstawą jest szacunek i empatia. Metoda wspiera rozwój samodyscypliny, odpowiedzialności i samodzielności u dzieci w każdym wieku.  Efektem właściwej komunikacji z małym pacjentem, opartej na powyższych zasadach, jest poprawa kondycji psychicznej dziecka, co w sposób znaczący wspomaga i usprawnia proces leczenia. Dlatego w trakcie szkolenia trenerzy podkreślali, jak ważne jest budowanie w dzieciach poczucia własnej wartości, ich motywowanie oraz zachęcanie do współpracy. 

Komunikacja przyjazna pacjentom jako element procesu kształcenia

WUM, w ramach projektu „Komunikacja Przyjazna Pacjentom”, odpowiada za ocenę wpływu warsztatów edukacyjnych przeznaczonych dla lekarzy i pielęgniarek na komunikację z pacjentami i ich rodzinami. Głównym badaczem jest dr n. med. Monika Wanke-Rytt – dyrektor medyczny Dziecięcego Szpitala Klinicznego UCK WUM, specjalista chorób dzieci z Kliniki Pediatrii z Oddziałem Obserwacyjnym. W projekt zaangażowani są również członkowie Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia – dr hab. Andrea Horvath i dr hab. Piotr Dziechciarz. Udział w kursie daje bowiem naszej uczelni możliwość wykorzystania zdobytych umiejętności do tworzenia nowych metod kształcenia. – To bardzo dobra podstawa dla dydaktyków do praktycznego nauczania metod komunikacji z pacjentem studentów WUM. Zwłaszcza, że w planach ministerstwa zdrowia jest wprowadzenie do programu kształcenia zajęć obowiązkowych z komunikacji z pacjentem w ramach ćwiczeń klinicznych. – mówi dr hab. Piotr Dziechciarz. 

Na postawie kursu powstanie „Przewodnik pozytywnych relacji z małym/młodym pacjentem” zawierający procedury wsparcia, skrypty, rozwiązania służące wsparciu komunikacji z pacjentem. Powołana zostanie również grupa wsparcia działająca poprzez platformę Facebook. Na uczestników projektu czeka również jeszcze spotkanie w formule coachingu. 

W kursie, oprócz Dziecięcego Szpitala Klinicznego UCK WUM, biorą udział cztery inne placówki. Projekt organizuje Fundacja K.I.D.S. wraz z ekspertami Pozytywnej Dyscypliny oraz firmą Reckitt.