Jego zasadność podkreślają wyniki badania, przeprowadzonego m.in. wśród studentów WUM. W trakcie studiów lekarskich w ramach obowiązkowych zajęć nawet co piąty student i lekarz pracujący w szpitalu nie zetknął się z tematyką żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Jednocześnie 75% pytanych widziało potrzebę wdrożenia obowiązkowego przedmiotu dedykowanego żywieniu klinicznemu lub dodatkowych zajęć jako elementu aktualnego programu studiów.
– Niedożywienie jest schorzeniem zdefiniowanym w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych i jak każda choroba wymaga szybkiego rozpoznania oraz leczenia dostosowanego do konkretnej sytuacji klinicznej i indywidualnego zapotrzebowania chorego. Pomimo faktu, że niedożywienie może być bezpośrednią przyczyną zwiększonego ryzyka powikłań infekcyjnych, przedłużonego okresu rekonwalescencji (w tym np. dłuższego gojenia się ran), wyższego kosztu leczenia i częstszych powtórnych hospitalizacji, jak również wyższej śmiertelności – nie zawsze jest w Polsce rozpoznawane u pacjentów, a jeszcze rzadziej jest właściwie leczone.
Wbrew ogólnej opinii nie jest to temat tylko dla dietetyków – wymaga holistycznego podejścia i zaangażowania wielospecjalistycznego zespołu. Dlatego bez wahania zdecydowaliśmy się wprowadzić ujednolicony program dydaktyczny, dzięki któremu przyszłe kadry medyczne, opuszczające mury uczelni, będą przygotowane na samodzielne podjęcie interwencji żywieniowych i poprawę jakości opieki medycznej w tym obszarze – tłumaczy dr hab. Andrea Horvath, pełnomocnik rektora ds. programów kształcenia WUM.
Efektem zajęć są konkretne umiejętności – studenci będą potrafili rozpoznać rodzaje niedożywienia, identyfikować jego przyczyny oraz następstwa, a także inicjowalć odpowiednio dobrane wsparcie żywieniowe i monitorować stan odżywienia chorego. Program koncentruje się na zajęciach praktycznych, podczas których studenci uczą się m.in. wdrażać różne metody podaży żywienia dojelitowego na specjalnych fantomach.
Badania pokazują, że ponad 30% pacjentów prezentuje różny stopień niedożywienia przy przyjęciu do szpitala, a u kolejnych 20-30% chorych stan ten pogłębia się w trakcie hospitalizacji. Jest to więc znaczący problem.
Inicjatorem programu dotyczącego żywienia klinicznego skierowanego do uczelni medycznych jest Fundacja Nutricia.
Żywienie kliniczne elementem programu studiów
Od ubiegłego roku na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym z sukcesem prowadzony jest pierwszy, holistyczny program edukujący przyszłych lekarzy w zakresie żywienia medycznego.