Zarządzenie Rektora nr 193/2020 z dnia 24 września 2020 r.

ZARZĄDZENIE NR 193/2020
REKTORA
WARSZAWSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO 
z dnia 24 września 2020 r.

w sprawie organizacji zajęć na studiach, studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach oraz organizacji zaliczeń i egzaminów, w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 w związku z epidemią COVID-19

Na podstawie art. 23 ust. 1 i art. 67 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.) oraz § 12 ust. 7 Statutu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, zarządza się co następuje:

 

§ 1
Przepisy wstępne

  1. W semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 wprowadza się w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (dalej: Uczelnia) organizację zajęć, zaliczeń i egzaminów określoną niniejszym zarządzeniem w celu zapobiegania wśród społeczności akademickiej zakażeniom wirusem SARS-CoV-2 w związku z epidemią COVID-19.  
     
  2. Organizacja zajęć, zaliczeń i egzaminów określona niniejszym zarządzeniem obowiązuje na studiach, studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, studiach podyplomowych oraz kursach i szkoleniach prowadzonych w Uczelni. 

§ 2
Studenci i doktoranci 

  1. Wykłady będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez kierownika jednostki metody i techniki kształcenia na odległość np. platformy e-learningowej www.e-learning.wum.edu.pl, systemu MS Teams lub innego o zbliżonych funkcjonalnościach i metodzie działania.
     
  2. Seminaria będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez kierownika jednostki metody i techniki kształcenia na odległość. W uzasadnionym przypadku Dziekan, na wniosek kierownika jednostki, może podjąć decyzję o prowadzeniu wybranych lub wszystkich seminariów w danej jednostce w formie stacjonarnej (kontaktowej) albo hybrydowej tj. część zajęć seminaryjnych prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia seminaryjne mogą być prowadzone dla części tej samej grupy studentów stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
     
  3. Ćwiczenia, w tym kliniczne oraz zajęcia praktyczne będą odbywały się w formie stacjonarnej (kontaktowej). Dopuszcza się możliwość prowadzenia ćwiczeń z danego przedmiotu, metodą hybrydową tj. część ćwiczeń prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo), a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone ćwiczenia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy studentów stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Decyzję w sprawie odbywania ćwiczeń lub zajęć metodą hybrydową, podejmuje kierownik jednostki. 
     
  4. Zajęcia fakultatywne oraz lektoraty będę realizowane z wykorzystaniem wybranej przez kierownika jednostki metody i techniki kształcenia na odległość. W uzasadnionym przypadku Dziekan, na wniosek kierownika jednostki, może podjąć decyzję o prowadzeniu określonych zajęć fakultatywnych w formie stacjonarnej albo hybrydowej tj. część zajęć w ramach przedmiotu fakultatywnego prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia w ramach przedmiotu fakultatywnego mogą być prowadzone dla części tej samej grupy studentów stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. 
     
  5. Zawiesza się organizację obozów nie objętych planem studiów. 
     
  6. Zajęcia sportowe będą odbywały się w formie stacjonarnej (kontaktowej). 
     
  7. Praca naukowo-badawcza z udziałem studentów i doktorantów pod nadzorem opiekunów (pracowników WUM) będzie odbywała się stacjonarnie w jednostkach Uczelni. Jeśli jednak jest to możliwe z uwagi na przedmiot bądź charakter pracy naukowo-badawczej, praca naukowo-badawcza z udziałem studentów i doktorantów będzie wykonywana z wykorzystaniem wybranej metody i techniki na odległość. Decyzję w sprawie wykonywania pracy naukowo-badawczej z udziałem studentów i doktorantów, na odległość podejmuje opiekun pracy w porozumieniu z kierownikiem jednostki, w której praca jest wykonywana. 
     
  8. Nadzór nad wymiarem i przebiegiem wszystkich zajęć na studiach sprawuje właściwy Dziekan. 
     
  9. Nadzór nad wymiarem i przebiegiem zajęć na studiach doktoranckich sprawuje Kierownik Studium Doktoranckiego.
     
  10. Nadzór nad wymiarem i przebiegiem zajęć w szkole doktorskiej sprawuje Dyrektor Szkoły Doktorskiej. 


§ 3
Studia podyplomowe i kursy

  1. Zajęcia na studiach podyplomowych będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez Dyrektora Centrum Kształcenia Podyplomowego (dalej: CKP) / Dziekana, metody i techniki kształcenia na odległość. W uzasadnionym przypadku Dyrektor CKP / Dziekan, może podjąć decyzję o prowadzeniu wybranych lub wszystkich zajęć, w ramach danych studiów podyplomowych, w formie stacjonarnej (kontaktowej) albo hybrydowej tj. część zajęć prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy uczestników stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
     
  2. Zajęcia na kursach do specjalizacji będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez Dyrektora CKP / Dziekana, metody i techniki kształcenia na odległość. W uzasadnionym przypadku Dyrektor CKP / Dziekan, może podjąć decyzję o prowadzeniu wybranych lub wszystkich zajęć, w ramach kursu, w formie stacjonarnej (kontaktowej) albo hybrydowej tj. część zajęć prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy uczestników stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
     
  3. Kursy doskonalące odbywają się w formie stacjonarnej (kontaktowej). Jednak zajęcia na kursach doskonalących, które nie wymagają bezpośredniego kontaktu, w szczególności kontaktu z pacjentem (np. omówienie przypadków klinicznych) są prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez Dyrektora CKP / Dziekana, metody i techniki kształcenia na odległość. Dopuszcza się możliwość prowadzenia kursów, metodą hybrydową tj. część zajęć prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo), a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone ćwiczenia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy uczestników stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Dyrektor CKP / Dziekan, podejmuje decyzje, które kursy lub które zajęcia w ramach kursu, mogą odbywać się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym w zakresie metody hybrydowej. 


§ 4
Pozostałe kursy i szkolenia 

Kursy i szkolenia, niewymienione w § 2 i 3, będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez kierownika jednostki, metody i techniki kształcenia na odległość. Jedynie w uzasadnionym przypadku kierownik jednostki, może podjąć decyzję o prowadzeniu wybranych lub wszystkich zajęć, w formie stacjonarnej (kontaktowej) albo hybrydowej tj. część zajęć prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy uczestników stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. 


§ 5
Zasady ogólne organizacji zajęć na odległość 

  1. Kształcenie na odległość realizowane jest z wykorzystaniem infrastruktury i oprogramowania zapewniających synchroniczną lub asynchroniczną interakcję między studentami/doktorantami/uczestnikami i osobami prowadzącymi zajęcia.
     
  2. Szczegółowe zasady organizacji zajęć na odległość w danej jednostce, w tym wymagania informatyczne umożliwiające udział w zajęciach i połączenie z systemem (sposób logowania) zostaną ogłoszone na stronie internetowej jednostki przez jej kierownika.
     
  3. Zajęcia prowadzone synchroniczne odbywają się w godzinach przeznaczonych w planie dydaktycznym dla danego przedmiotu.
     
  4. W celu uczestniczenia w zajęciach na odległość, studenci/doktoranci/uczestniczy szkoleń powinni posiadać sprzęt informatyczny zapewniający dwukierunkową komunikację audiowizualną pomiędzy studentem/doktorantem/uczestnikiem szkolenia a prowadzącym zajęcia (np. komputer wyposażony w kamerę, głośniki i mikrofon). Osoba prowadząca zajęcia i uczestniczący w zajęciach studenci powinni mieć włączone kamery pozwalające na możliwie pełną interakcję.
     
  5. Dla studentów, którzy nie posiadają sprzętu określonego w ust. 4, zostaną udostępnione sale audiowizualne na Kampusie Banacha w celu umożliwienia im udziału w zajęciach prowadzonych na odległość. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostaną opublikowane na stronie internetowej Uczelni w komunikacie Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia.
     
  6. W przypadku prowadzenia zajęć na odległość, na wniosek studenta, nauczyciele zobowiązani są do zorganizowania konsultacji.


§ 6
Zasady ogólne organizacji zajęć kontaktowych  

  1. Przy organizacji zajęć realizowanych w formie stacjonarnej (kontaktowej), należy uwzględniać bieżące zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące zachowania reżimu sanitarnego celem zapobiegania zakażeniom wirusem SARS-CoV-2 ogłaszane w szczególności na stronie internetowej Uczelni, Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 
     
  2. Zalecana jest kumulacja zajęć kontaktowych w jak najmniejszej niezbędnej dla prawidłowości nauczania liczbie dni przy jak najpełniejszym wykorzystaniu tych dni dla przeprowadzenia zajęć praktycznych.
     
  3. Przed rozpoczęciem zajęć klinicznych, każdy student zobowiązany jest do zaliczenia kursu dotyczącego pandemii Covid-19. Szczegółowe informacje dotyczące odbycia kursu zostaną opublikowane na stronie internetowej Uczelni w komunikacie Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia. 
     
  4. Za organizację zajęć w formie stacjonarnej (kontaktowej) z uwzględnieniem bieżącego reżimu sanitarnego, o którym mowa w ust. 1 odpowiada Dziekan (lub wyznaczony przez Dziekana Prodziekan) / Dyrektor CKP oraz kierownik jednostki. 
     

§ 7
Materiały dydaktyczne


Zobowiązuje się nauczycieli akademickich do przygotowania materiałów dydaktycznych w formie elektronicznej umożliwiających prowadzenie procesu kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. 
 

§ 8
Ograniczenia w prowadzeniu zajęć na odległość 

Przy organizacji zajęć, zwłaszcza praktycznych, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość należy uwzględnić ograniczenia w liczbie punktów ECTS, które student może uzyskać w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wynikających z przepisów prawa, a w szczególności z przepisów rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1573 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. z 2018 poz. 1861 z późn. zm.) oraz z programów studiów. 


§ 9
Weryfikacja efektów uczenia się i inne egzaminy

  1. Wstępna organizacja zaliczeń i sesji egzaminacyjnej zimowej dla studentów powinna uwzględniać dwa warianty przeprowadzania egzaminów, zarówno w siedzibie Uczelni, jak i poza siedzibą Uczelni przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zasady przeprowadzania zaliczeń i egzaminów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej reguluje odrębne zarządzenie Rektora Uczelni. 
     
  2. Egzaminy przeprowadzane w Uczelni, które nie wynikają z odbywania studiów w Uczelni (np. w ramach studiów doktoranckich, w związku z ubieganiem się o uzyskanie stopnia naukowego, w związku z postępowaniem nostryfikacyjnym), mogą być przeprowadzane w siedzibie Uczelni jak i poza siedzibą Uczelni przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zasady przeprowadzania takich egzaminów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej regulują odrębne przepisy, a jeśli ich nie ma – ustala je kierownik jednostki organizacyjnej Uczelni, w której egzaminy są przeprowadzane. Informacja w tym zakresie podawana jest na stronie internetowej jednostki przez jej kierownika. 
     

§ 10

  1. Traci moc zarządzenie nr 167/2020 z dnia 20 sierpnia 2020 r. w sprawie organizacji zajęć na studiach, studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach oraz organizacji zaliczeń i egzaminów, w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 w związku z epidemią COVID-19.
     
  2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Zbigniew Gaciong
Rektor