Empatia w cieniu technologii
Jak wyjaśnia koordynatorka projektu ze strony WUM dr Magdalena Łazarewicz ze Studium Psychologii Zdrowia WUM oraz koordynatorka Uniwersyteckiej Poradni Psychologicznej CM WUM, współczesna opieka zdrowotna coraz bardziej koncentruje się na technologii, efektywności i szybkim podejmowaniu decyzji. Choć te postępy poprawiły diagnostykę i leczenie, jednocześnie ograniczyły czas i nacisk na budowanie ludzkich relacji. W rezultacie wielu pracownikom opieki medycznej brakuje właściwych narzędzi do kształtowania i umacniania empatii i trudno jest im zachować empatyczną postawę w kontaktach z pacjentami.
„Zmęczenie empatią”
Pracownicy medyczni mogą też doświadczać „zmęczenia empatią” (ang. empathy fatigue) - emocjonalnego wyczerpania z powodu intensywnego angażowania się w pomaganie innym, które prowadzi do obniżenia zdolności do empatycznego reagowania, utraty motywacji i dystansowania się emocjonalnego.
– To zjawisko może być wczesnym sygnałem wypalenia zawodowego. Wspieranie osób studiujących w rozwijaniu empatii i zapobieganiu zmęczeniu empatią jest zatem niezbędne, aby poprawić opiekę nad pacjentami oraz dobrostan pracowników opieki medycznej – mówi dr Magdalena Łazarewicz.
Empatyczna uczelnia czyli jaka?
Empatyczna uczelnia to instytucja, która tworzy środowisko, w którym empatia nie jest jedynie wartością deklarowaną, lecz realnie przejawia się w relacjach nauczyciel-student, decyzjach administracyjnych i w codziennej atmosferze pracy. Dostrzega znaczenie dobrostanu psychicznego swoich studentów i pracowników, dba o zapewnienie im bezpieczeństwa psychologicznego w trakcie nauki i pracy, świadomie wspiera rozwój kompetencji emocjonalnych oraz tworzy przestrzeń do refleksji, dialogu i wzajemnego wsparcia.
– Projekt ERUDiTE wspiera właśnie takie podejście, promując empatię jako fundament nowoczesnej edukacji medycznej i kultury organizacyjnej – dodaje doktor Łazarewicz - A zaangażowanie pracowników WUM w projekt ERUDiTE umożliwi wdrażanie idei projektu do polskiego systemu kształcenia medycznego i bezpośrednie wsparcie dla studentów naszej uczelni.
Narzędzia do nauki empatii w ramach edukacji medycznej i ochronie zdrowia
W ramach projektu ERUDiTE powstają m.in.:
- podręcznik Empatii - praktyczny przewodnik dotyczący rozwijania empatycznej postawy w zawodach związanych z opieką medyczną,
- platforma internetowa ERUDiTE - narzędzie umożliwiające samodzielne badanie poziomu empatii oraz zapewniające dostęp do interaktywnych materiałów edukacyjnych dotyczących empatii,
- nowoczesny program nauczania empatii - zestaw modułów dydaktycznych wspierających kadrę akademicką i studentów w rozwoju empatii,
- zestaw rekomendacji dla decydentów - propozycje działań na poziomie instytucjonalnym służące promowaniu empatii w edukacji i organizacji.
O projekcie ERUDiTE
ERUDiTE czyli Empathy Raising in Universities through Digital Tools and Education jest realizowany w ramach programu Erasmus+ we współpracy z: Uniwersytetem Medycyny i Farmacji im. Carola Davila w Bukareszcie, Uniwersytetem w Tybindze i Uniwersytetem Cypryjskim.
Do zespołu projektowego, prócz dr Magdaleny Łazarewicz, należą także: dr hab. Dorota Włodarczyk, kerowniczka Studium Psychologii Zdrowia WUM i Zakładu Klinicznej Psychologii Zdrowia UCK WUM, Katarzyna Moszczyńska z Zakładu Klinicznej Psychologii Zdrowia UCK WUM oraz Hanna Wojtasik z Działu Współpracy z Zagranicą WUM.
Strona internetowa ERUDiTE, na której można śledzić efekty projektu
Facebook projektu ERUDiTE
LinkedIn projektu ERUDiTE