W czwartek, 11 grudnia, odbyła się gala, w czasie której Samorząd Studentów WUM – organizator Kryształowych Lancetów wręczył statuetki wyróżnionym dydaktykom. W gali, prócz studentów, wzięli udział rektor prof. Rafał Krenke i prorektor ds. studenckich i kształcenia prof. Marek Kuch oraz przedstawiciele władz dziekańskich.
Zanim zwycięzcy otrzymali Kryształowe Lancety mogli wysłuchać bardzo ciepłych podziękowań oraz wyrazów szacunku.
- Dzisiejsza uroczystość jest wyrazem uznania dla nauczycieli, którzy swoją postawą, zaangażowaniem i kompetencjami kształtują pokolenia naukowców, medyków i menedżerów zdrowia. To mentorzy, którzy inspirują, wymagają i wspierają, którzy w relacji ze studentami pozostawiają trwały ślad, rozwijając ich potencjał i przygotowując do odpowiedzialnego wykonywania zawodu - podkreślała Aleksandra Jasiniewska, przewodnicząca Komisji Dydaktyki Samorządu Studentów.
- Kryształowe Lancety to bardzo istotna inicjatywa, dziękuję, że ją kontynuujecie – powiedział z kolei prof. Rafał Krenke i dodał: – Zostać docenionym przez studentów, dla których przecież na uczelni jesteśmy, to wzruszające i wyjątkowe uczucie.
- Wśród społeczności akademickiej WUM są dydaktycy, którzy swoją pasją i zaangażowaniem przekraczają granice tradycyjnego nauczania, pokazując, że prawdziwa edukacja to coś więcej niż przekazywanie wiedzy. To budowanie mostów pomiędzy teorią a praktyką. To wspieranie każdego z nas w rozwijaniu skrzydeł i odkrywaniu swojego potencjału, to zrozumienie dla naszych niełatwych początków. Za każdą nagrodą idzie nie tylko ciężka praca i zaangażowanie, ale także ogromna pasja do nauczania i troska o studentów. To właśnie te cechy sprawiają, że jesteście państwo dla nas nie tylko dydaktykami, ale także przewodnikami i autorytetami – podkreśliła Anna Kupczak, przewodnicząca Samorządu Studentów. - Razem możemy budować przyszłość pełną wiedzy, inspiracji i wspólnych sukcesów.
Zwycięzcy Kryształowych Lancetów z roku akademickiego 2024/2025
Kryształowe Lancety są przyznawane w dwóch kategoriach na każdym z wydziałów WUM. Kryształowy Lancet Ankieterów trafia do dydaktyka z najwyższą średnią ocen w Ankiecie Oceny Zajęć i Nauczycieli Akademickich, a Kryształowy Lancet Publiczności do dydaktyka wyłanianego w bezpośrednim głosowaniu studentów.
W kategorii Kryształowy Lancet Ankieterów statuetki otrzymali:
- na Wydziale Lekarskim: dr Wiktor Bogacki-Rychlik z Katedry i Zakładu Fizjologii Doświadczalnej i Klinicznej
- na Wydziale Farmaceutycznym: dr Agnieszka Kowalczyk z Katedry i Zakładu Farmakoterapii i Opieki Farmaceutycznej
- na Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym: dr Andrzej Ochal z Zakładu Rehabilitacji
- na Wydziale Nauk o Zdrowiu: dr hab. Tomasz Kryczka z Zakładu Rozwoju Pielęgniarstwa, Nauk Społecznych i Medycznych
W kategorii Kryształowy Lancet Publiczności nagrodzeni zostali:
- na Wydziale Lekarskim: dr Radosław Górski z Katedry i Kliniki Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu
- na Wydziale Farmaceutycznym: prof. Joanna Kolmas z Katedry i Zakładu Chemii Farmaceutycznej i Biomateriałów
- na Wydziale Lekarsko-Stomatologicznym: dr Piotr Wojdasiewicz z Zakładu Biofizyki, Fizjologii i Patofizjologii
- na Wydziale Nauk o Zdrowiu: dr hab. Patryk Rzońca z Zakładu Anatomii Człowieka
Przyznano także nagrodę specjalną „Przyjaciela Samorządu Studentów WUM”, którą otrzymał Jarosław Prugar, zastępca kanclerza ds. eksploatacji.
Nominowani do Kryształowego Lancetu Publiczności
Sama nominacja w kategorii Kryształowy Lancet Publiczności to ogromne wyróżnienie, dlatego warto wymienić tych dydaktyków, którzy – oprócz wyżej wspomnianych zwycięzców - znaleźli się w gronie nominowanych. Byli to:
Nominowani przez studentów z Wydziału Lekarskiego
- mgr Ewa Ungier z Zakładu Anatomii Prawidłowej i Klinicznej
- dr Arkadiusz Kowalczyk z Zakładu Anatomii Prawidłowej i Klinicznej
- dr Robert Franczyk z Zakładu Anatomii Prawidłowej i Klinicznej
- lek. Tomasz Ciesielski z Katedry i Zakładu Fizjologii Doświadczalnej i Klinicznej
Nominowani przez studentów z Wydziału Farmaceutycznego
- mgr Anna de Cordé-Skurska z Katedry i Zakładu Farmakoterapii i Opieki Farmaceutycznej
- dr Marzena Iwanowska z Zakładu Medycyny Laboratoryjnej
- dr Przemysław Kurowski z Katedry i Zakładu Farmakoterapii i Opieki Farmaceutycznej
- dr Agnieszka Zajkowska z Zakładu Farmacji Stosowanej
Nominowani przez studentów z Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego
- dr Alicja Aluchna z Zakładu Stomatologii Zintegrowanej
- 5dr Monika Lewandowska z Zakładu Rehabilitacji
- dr Izabela Korabiewska z Zakładu Rehabilitacji
- dr Andrzej Miskiewcz z Zakładu Chorób Błony Śluzowej i Przyzębia
Nominowani przez studentów z Wydziału Nauk o Zdrowiu
- mgr Agnieszka Nerek z Zakładu Pielęgniarstwa Klinicznego
- dr Paweł Kowalczyk z Zakładu Biofizyki, Fizjologii i Patofizjologii
- prof. Anna Staniszewska z Katedry i Zakładu Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej
- mgr Karolina Kosiacka z Zakładu Ratownictwa Medycznego
Nominowani również otrzymali gratulacje oraz dyplomy.
O powołaniu i drodze akademickiej
Podczas gali odbył się panel „Mistrzowie i uczniowie: o powołaniu i drodze akademickiej” z udziałem czterech dydaktyków, o których studenci naszej uczelni chcieli dowiedzieć się czegoś więcej. Wystąpili w nim zatem: lek. Tomasz Ciesielski z Katedry i Zakładu Fizjologii Doświadczalnej i Klinicznej, dr hab. Tomasz Kryczka z Zakładu Rozwoju Pielęgniarstwa, Nauk Społecznych i Medycznych, dr Alicja Aluchna z Zakładu Stomatologii Zintegrowanej oraz dr hab. Katarzyna Paradowska z Zakładu Chemii Organicznej i Fizycznej. Mówili m.in. o tym, co sprawiło, że zdecydowali się podjąć studia medyczne, skąd decyzja o byciu nauczycielem akademickim, a także o tym czego dydaktycy uczą się od swoich studentów.
- Ta najważniejsza rada: te studia będą wymagające, ale nie można zapominać o odpoczynku, regeneracji, o czasie na swoje pasje i na spędzanie go z bliskimi ludźmi, bo nie wiemy, ile go jeszcze tak naprawdę mamy - mówiła dr Alicja Aluchna zapytana o to, jaką poradę dałaby samej sobie, gdyby mogła się cofnąć do początku studiów.
Zapytana o to, co jest najtrudniejsze i najpiękniejsze dla nauczyciela akademickiego dr hab. Katarzyna Paradowska z Zakładu Chemii Organicznej i Fizycznej mówiła:
- Najtrudniejsze dla nauczyciela akademickiego jest międzypokoleniowe zrozumienie i porozumienie, a najpiękniejsze - kiedy to się uda.
- Świat bardzo szybko się zmienia, więc przydatne byłyby kursy o tym, jak uczyć, jak nauczać, jak robić to efektywniej - powiedział lek. Tomasz Ciesielski, kiedy rozmawiano o tym, co mogłoby być pomocne w pracy dydaktycznej.
O tym, co jest dla niego najważniejsze w pracy ze studentami dr hab. Tomasz Kryczka mówił:
- Najważniejsze jest, abyś mogliśmy się porozumiewać, żebyśmy mogli wymieniać poglądy, żeby studenci się mnie nie bali, żebyśmy mogli się razem pośmiać. Ja też nie wszystko wiem, ale ja to przyznam. Potrzebna jest ta otwartość, a tego nam wciąż brakuje.
Całość zakończył występ Chóru WUM.