Do międzynarodowej inicjatywy Omenaa Foundation, której celem jest wspieranie dzieci w Ghanie, włączył się Warszawski Uniwersytet Medyczny. Projekt Health for Hope, realizowany w Child Protection Center oraz Kids Haven School, łączy działania medyczne, edukacyjne i wolontariackie, tworząc wyjątkową przestrzeń do rozwoju kompetencji zawodowych oraz kształtowania wrażliwości społecznej przyszłych lekarzy.
Założenia Health for Hope
– To jedna z naszych najważniejszych i kluczowych współprac, która jest połączeniem edukacji, medycyny i pomocy humanitarnej. Wierzę, że dzięki wspólnym działaniom z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, dzieci w Ghanie będą miały dostęp do profesjonalnej opieki medycznej, co poprawi komfort ich życia, a przyszłym i obecnym medykom pozwoli zdobyć cenne doświadczenie – mówi Omenaa Mensah, założycielka Omenaa Foundation.
W ramach nawiązanej współpracy do Afryki udali się przedstawiciele Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego: prof. Michał Grąt, prorektor ds. umiędzynarodowienia, promocji i rozwoju, prof. Zbigniew Gaciong, rektor WUM w latach 2020-2024, doradca medyczny Omenaa Foundation, dr hab. Joanna Peradzyńska, prodziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego oraz dr hab. Jacek Sieńko, prodziekan Wydziału Lekarskiego. Zespół WUM prowadził konsultacje medyczne, badania przesiewowe oraz warsztaty edukacyjne poświęcone higienie, profilaktyce chorób i promocji zdrowego stylu życia. Koordynatorką projektu i działań wolontariackich jest Vanessa Mensah – studentka WUM, która, podobnie jak jej mama, z zaangażowaniem kontynuuje misję niesienia pomocy w Afryce.
- Zaangażowanie Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w projekt Health for Hope jest naturalną częścią naszej misji – kształcenia lekarzy w duchu odpowiedzialności społecznej i globalnej solidarności. Wierzymy, że uniwersytet medyczny nie tylko leczy i uczy, ale także realnie odpowiada na potrzeby społeczności, które zmagają się z ograniczonym dostępem do opieki zdrowotnej. Nasza obecność w Ghanie to wyraz przekonania, że wiedza i empatia mogą przekraczać granice państw, a wspólne działania z partnerami takimi jak Omenaa Foundation mają moc budowania trwałej zmiany – mówi prof. Michał Grąt – prorektor WUM.
Warsztaty edukacyjne
Podczas pobytu w Ghanie kadra uniwersytecka przeprowadziła warsztaty edukacyjne dla dzieci z Kids Haven School oraz Blessed Laura Catholic School w Temie. Zajęcia, dostosowane do wieku uczestników, poruszały ważne tematy z zakresu zdrowia i funkcjonowania ludzkiego ciała:
- „Jak płynie krew w człowieku” – prof. Zbigniew Gaciong, specjalista chorób wewnętrznych, hipertensjolog,
- „Oddychamy razem – czyste powietrze to życie” – dr hab. Joanna Peradzyńska, specjalista pediatra, pulmonolog dziecięcy.
- „Jak działa moje ciało – w środku też jestem superbohaterem!” – prof. Michał Grąt, specjalista chirurg-transplantolog,
- „Skąd się biorą dzieci?” – dr hab. Jacek Sieńko, specjalista położnik-ginekolog – rozmowa o ciąży, prokreacji i narodzinach w sposób dostosowany do wieku.
Do zespołu specjalistów WUM dołączyła również mgr Kamila Szczawińska, psycholog i psychoterapeutka w trakcie szkolenia, współpracująca z Omenaa Foundation. Wspólnie z dr hab. Jackiem Sieńko poprowadziła warsztaty poświęcone fizjologii dojrzewania u dziewcząt. Zajęcia miały charakter interdyscyplinarny, łącząc perspektywę medyczną i psychologiczną. Wykładowcy poruszyli także tematykę zapobiegania ciąży – w sposób przystępny, a jednocześnie z poszanowaniem lokalnych uwarunkowań kulturowych.
– Nasz wspólny warsztat, który początkowo miał być skromnym uzupełnieniem pozostałych aktywności, stał się istotnym elementem programu edukacyjnego minionego tygodnia – mówi dr hab. Jacek Sieńko.– Zidentyfikowane podczas luźnej rozmowy z uczestniczkami problemy ginekologiczne w jednym przypadku przerodziły się chwilę później, już w gabinecie lekarskim, w wielospecjalistyczną konsultację ginekologiczno-pediatryczno-chirurgiczno-psychologiczną. A to przecież zaledwie kilkanaście dziewcząt, podopiecznych ośrodka – dodaje.
– To krok milowy nie tylko dla dzieci w Ghanie, które zyskają profesjonalną opiekę medyczną, ale też ważny rozdział dla naszych studentów – przyszłych lekarzy, dla których będzie to cenna lekcja empatii, współpracy międzykulturowej i odpowiedzialności społecznej – podkreśla prof. Zbigniew Gaciong. – Ghana zgłosiła konkretne potrzeby i nasza uczelnia wyjdzie im naprzeciw. Być może już niebawem uda się uruchomić program edukacyjny, który pozwoli lekarzom zdobyć unikalne doświadczenie, bo ghańska społeczność mierzy się z problemami zdrowotnymi, z którymi się w Polsce nie spotykamy – dodaje.
Badania bilansowe
Oprócz zajęć teoretycznych lekarze przeprowadzili również badania bilansowe dzieci, obejmujące podstawowe elementy wywiadu, pomiary antropometryczne oraz całościowe badanie przedmiotowe. Dzięki takiej kompleksowej ocenie możliwe było wstępne określenie stanu zdrowia podopiecznych i udzielenie im indywidualnych zaleceń profilaktyczno-zdrowotnych.
- Dokonaliśmy oceny stanu zdrowia i odżywienia dzieci stwierdzając, że dzięki codziennej opiece i zaangażowaniu lokalnych wychowawców u większości z nich stan zdrowia pozostaje dobry. Dla części dzieci było to pierwsze badanie lekarskie w życiu. Planujemy również przeprowadzenie dalszych badań przesiewowych, w tym ultrasonograficznej oceny narządów jamy brzusznej oraz spirometrii, co ma szczególne znaczenie w kontekście wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza w regionie – mówi dr hab. Joanna Peradzyńska.- Wszystkie dzieci, podobnie jak ich rówieśnicy na całym świecie, wymagają długofalowej obserwacji stanu zdrowia i rozwoju – dodaje.
Zespół WUM miał również okazję obserwować postępy w budowie Doctor’s Room gabinetu medycznego w Kids Haven Sport & Art Complex, który w przyszłości zapewni podopiecznym ośrodka, ale i okolicznej społeczności stały dostęp do podstawowej opieki zdrowotnej oraz konsultacji specjalistycznych. Przedstawiciele Uniwersytetu dzielili się także swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie organizacji opieki medycznej w ośrodku, doradzając m.in. w planowaniu przestrzeni gabinetów, określaniu potrzeb kadrowych i specjalistycznych oraz opracowywaniu standardów opieki nad dziećmi i młodzieżą.
Spotkanie z przedstawicielami UGMC
Podczas wizyty w Ghanie odbyło się również spotkanie z przedstawicielami University of Ghana Medical Centre (UGMC). W trakcie rozmów padła deklaracja nawiązania trójstronnej współpracy pomiędzy Warszawskim Uniwersytetem Medycznym, Omenaa Foundation oraz UGMC. Planowane działania mają obejmować wymianę studencką, praktyki kliniczne oraz wspólne działania w ramach Kids Haven Sport & Art Complex w obszarze wsparcia medycznego podopiecznych fundacji.
– Każdy z Uniwersytetów ma do zaproponowania unikatowe kompetencje, które z powodzeniem mogą przekładać się na rozwój oferty edukacyjnej dla studentów polskich oraz stanowić wsparcie specjalistyczne dla lekarzy w Akrze (UGMC) – ocenia prof. Michał Grąt.
– Od 2026 roku projekt zainicjowany przez Omenaa Foundation i WUM zostanie rozszerzony o program wolontariatu i praktyk dla studentów medycyny z Polski, którzy będą mogli zdobywać doświadczenie kliniczne, jednocześnie niosąc pomoc w regionach o ograniczonym dostępie do służby zdrowia – dodaje Vanessa Mensah.
Nawiązanie współpracy z lekarzami WUM będzie krokiem milowym w diagnostyce dzieci.
– Wizyta lekarzy z Polski była dla nas ogromnym wsparciem. Dzięki ich profesjonalnym badaniom mogliśmy dokładnie określić kondycję dzieci i wyznaczyć kolejne kroki w zakresie opieki medycznej oraz rehabilitacji. To niezwykle ważne, ponieważ każde z tych dzieci nosi w sobie historię przemocy, głodu i cierpienia, a teraz – po raz pierwszy w życiu – otrzymuje realną szansę na zdrowie i godne życie – podsumowuje Damian Kurpiewski, dyrektor zarządzający Omenaa Foundation LBG w Ghanie.
Zdjęcia: Aleksandra Zając