Nauczanie przedmiotów przedklinicznych na kierunku lekarskim

W jaki sposób uczyć przyszłych lekarzy przedmiotów teoretycznych, aby robić to nowocześnie i interesująco? Wiedzą oraz doświadczeniami w tym zakresie podzielili się nasi dydaktycy w czasie szkolenia zorganizowanego dla nauczycieli akademickich z Ukrainy. Kurs odbył się w dniach 27-29 marca 2023 r. i zgromadził w sumie prawie 400 osób z kilkunastu ukraińskich uniwersytetów.

zkolenie pt. „Nauczanie w module nauk przedklinicznych na kierunku lekarskim” zorganizowały zespoły naukowo-dydaktyczne z:

  • Zakładu Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego, kierowanego przez prof. Anetę Nitsch-Osuch
  • Katedry i Zakładu Fizjologii Doświadczalnej i Klinicznej, kierowanej przez prof. Agnieszkę Cudnoch-Jędrzejewską
  • Katedry i Zakładu Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej, kierowanej przez prof. Dagmarę Mirowską-Guzel. 

W trakcie trzech dni prezentowano innowacyjne metody i formy kształcenia wykorzystywane w tych jednostkach w zakresie przedmiotów przedklinicznych, ze szczególnym uwzględnieniem umiędzynarodowionych standardów kształcenia oraz dobrych praktyk dydaktycznych.

Prof. Aneta Nitsch-Osuch: – W październiku 2022 r. gościliśmy w WUM delegację nauczycieli akademickich z Narodowego Uniwersytetu Medycznego im. Bohomolca w Kijowie. Już wówczas nasi goście wyrazili chęć uczestnictwa w cyklu szkoleń i konferencji poświęconych nauczaniu na kierunku lekarskim, oczekując iż podzielimy się swoimi doświadczeniami w przystosowywaniu kształcenia do standardów unijnych, zgodnie z wymogami procesu bolońskiego. Dodatkowo, a może przede wszystkim chcieliśmy - tak po ludzku – okazać swoje wsparcie kadrze ukraińskiej i pomóc, tak jak możemy i umiemy najlepiej, w okrutnym czasie wojny.

Zagadnienia poruszane w trakcie szkolenia
 
Prof. Aneta Nitsch-Osuch, dr Katarzyna Okręglicka oraz dr Magdalena Bogdan z Zakładu Medycyny Społecznej i Zdrowia Publicznego opowiedziały, jak wygląda nauczanie higieny szpitalnej i środowiskowej, epidemiologii chorób zakaźnych i niezakaźnych w dobie postpandemicznej. Zaprezentowały też aktualne metody nauczania w obszarze zdrowia publicznego, będące odpowiedzią na zmieniające się potrzeby społeczne w tym zakresie, m.in. odnoszące się do praw pacjenta, orzecznictwa lekarskiego, systemów ochrony zdrowia, nierówności w zdrowiu.
 
Drugi dzień szkolenia rozpoczęła prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska, kierownik Katedry i Zakładu Fizjologii Doświadczalnej i Klinicznej, która omówiła sposób implementacji metod tutoringu w działalności badawczo-dydaktycznej w kierowanej przez nią katedrze. Następnie dr Liana Puchalska, dr Agnieszka Wsół oraz dr Joanna Michalik przedstawiły założenia oraz metodologię nauczania przedmiotu fizjologia i patofizjologia oraz opowiedziały, jak wygląda to w codziennej pracy ze studentami. Dla prelegentek z katedry możliwość zaprezentowania osiągnieć dydaktycznych jednostki przed koleżankami i kolegami z Ukrainy była podwójnym wyzwaniem z uwagi na fakt, że dr Liana Puchalska ukończyła studia na kierunku lekarskim na Akademii Medycznej im. M. Pierogowa w Winnicy (Ukraina).

Ostatni dzień poświęcono nauczaniu farmakologii i farmakologii klinicznej. Prof. Dagmara Mirowska-Guzel wraz z zespołem, dr Aleksandrą Paź oraz dr Agatą Karpińską, przedstawiły zasady konstrukcji sylabusa przedmiotu, wskazane do realizacji efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz metody weryfikacji oczekiwanych efektów uczenia się.
 
Zaproszenie na wydarzenia
 
Organizacja szkolenia była możliwa dzięki dofinansowaniu, które nasza uczelnia otrzymała od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na realizację projekt „TIME 2 MUW doskonałość dydaktyczna szansą rozwoju Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego”. Kontynuacją szkolenia będą dwa kolejne wydarzenia: hybrydowa konferencja „Dzień Kultury Jakości Kształcenia” (26 maja) oraz kurs „Standaryzacja nauczania oraz jakość kształcenia na kierunku lekarskim” (29 maja-2 czerwca), obejmująca wizytę studyjną oraz wizytację wybranych zajęć dydaktycznych. Więcej informacji na stronie: https://qualitycultureday.wum.edu.pl/