Jak kształcić menadżerów zdrowia na poziomie podyplomowym?

Na to pytanie starali się odpowiedzieć eksperci podczas dwudniowej konferencji „Doskonałość Badawcza w Szkoleniu Podyplomowym”. Rozmawiano m.in. o zarządzaniu kapitałem ludzkim, innowacjach w ochronie zdrowia, marketingu i komunikacji, zarządzaniu ryzykiem i autoprezentacji.

Sesje i warsztaty poprowadzili wykładowcy Programu Executive SGH-WUM MBA w ochronie zdrowia oraz zaproszeni goście. 

Jak podkreślił organizator konferencji Artur Białoszewski, kierownik projektu „Doskonała Nauka” i Programu SGH-WUM MBA w ochronie zdrowia: - Zarządzanie w sektorze zdrowia oznacza konieczność ciągłego kształcenia i to interdyscyplinarnego, które łączy medycynę i zdrowie publiczne z wiedzą ekonomiczną. Kształcenie menadżerów zdrowia powinno również dotyczyć kompetencji, nie wiedzy. A przy tym być uniwersalne, czyli tłumaczyć istotę danego problemu, a nie tylko omawiać bieżący stan. 

Jak osiągnąć wszystkie te cele - debatowali przedstawiciele świata medycyny, nauk o zdrowiu, nauk prawnych oraz ekonomicznych. W pierwszym dniu odbyły się sesje tematyczne.

Jedna z nich dotyczyła kapitału ludzkiego w systemie zdrowia. Poprowadził ją dr hab. Tomasz Rostkowski z SGH, specjalista w zakresie HR. Ekspert podkreślił, że jednym z największych wyzwań jest zarządzanie czasem pracowników ochrony zdrowia. Obecnie kilkadziesiąt procent czasu medycy muszą poświęcić na biurokrację. Żeby ich od tego uwolnić, należy zastosować proste rozwiązania cyfrowe. Zdaniem dra Rostkowskiego do zmiany jest nadmierna biurokratyzacja, nadmierne zróżnicowanie zawodów medycznych oraz przestarzała metodyka opisu procedur. O kapitale ludzkim mówili również m.in. prof. Agnieszka Cudnoch-Jędrzejewska, EMBA, Prorektor ds. personalnych i organizacyjnych WUM oraz Artur Białoszewski.

Bardzo ciekawa była też dyskusja o innowacjach w medycynie pod hasłem Jak znaleźć jednorożca. Jednorożec – wiadomo wyjątkowo rzadkie stworzenie. Innowatorzy mianem jednorożca określają rozwiązane o dużej dynamice wzrostu, które w krótkim czasie osiąga znaczny zasięg i kapitalizację jednego miliarda dolarów. Sesję tę poprowadził dr hab. Łukasz Kołtowski, FESC, kardiolog, adiunkt I Katedry i Kliniki WUM i twórca licznych rozwiązań z zakresu zdrowia mobilnego oraz systemów wsparcia decyzji medycznych.

Natomiast Maciej Kuźma, manager ds. marketingu mówił o tym, jak prawidłowo zbudować strategię marketingową dla instytucji opieki zdrowotnej. A sesję zatytułowaną System ochrony zdrowia – system naczyń połączonych poprowadziła dr hab. Barbara Więckowska z SGH.

Drugi dzień konferencji miał wymiar bardzo praktyczny. Odbyły się dwa bloki warsztatów. Tematy bardzo ciekawe i na czasie: 

  • Optymalizacja operacyjna w badaniach klinicznych
  • Pozory sukcesu – jak je rozpoznać i im nie ulec
  • Jak występować przed kamerą
  • Dlaczego nowe projekty przestają się opłacać
  • Jak osiągnąć work-life balance
  • Zasady prowadzenia rozmowy z pracownikiem i udzielania mu feedbacku.

Konferencja odbyła się 25-26 listopada w Szkole Głównej Handlowej pod patronatem prof. Zbigniewa Gacionga, Rektora WUM i dra hab. Piotra Wachowiaka, Rektora SGH w Warszawie