Samodzielność zawodowa tematem IX konferencji naukowej z okazji dnia położnej

Do wspólnych rozważań o kwestiach ważnych dla środowiska położnych zaprosiły Studenckie Koła Naukowe: Etyki i Położnych – oba działające przy Zakładzie Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej. Konferencja składała się z części wykładowych oraz z sesji plakatowej, w trakcie których studentki położnictwa zaprezentowały przygotowane przez siebie prace naukowe.

Konferencję poprowadziła Dorota Cholewicka - opiekun SKN Etyki przy Zakładzie Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej. Dr Cholewicka przywitała uczestników wydarzenia i oddała głos gościom specjalnym. Do zebranych zwrócił się prof. Zbigniew Gaciong, Rektor WUM, który życzył wszystkim położnym satysfakcji z pracy zawodowej, a studentkom położnictwa kierowania się pasją i zainteresowaniem przy wyborze swojej ścieżki kariery. Dr hab. Justyna Teliga-Czajkowska, Prodziekan ds. Położnictwa WNoZ, przewodnicząca komitetu naukowego konferencji podkreślała rolę, jaką odgrywa działalność naukowa w zawodzie położnej. – To, że poszerzacie wiedzę teoretyczną, pogłębia wasz stosunek do pracy i poprawia standard opieki, którą świadczycie pacjentowi. Osiągane przez Was coraz wyższe stopnie rozwoju naukowego sprawiają też, że praca sprawia wam coraz większą satysfakcję – podkreślała prodziekan.

Wykład inauguracyjny pt. „Rola zawodowa położnej” wygłosiła Kamila Kraszewska, przewodnicząca SKN Etyki. Prelegentka przywołała historię położnictwa oraz najważniejsze daty i fakty, które doprowadziły do zmian w systemie prawnym regulującym zawód położnych. Podkreślała, że w wyniku zmian ustawodawczych kompetencje położnych są coraz szersze, zwiększa się również możliwość dalszego kształcenia oraz rozwoju naukowego. Przypomniała także o ogłoszeniu przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) roku 2020 - rokiem Pielęgniarki i Położnej. To wyraz uznania dla roli tych zawodów w systemie ochrony zdrowia, który zbiegł się z początkiem pandemii koronawirusa. - Kryzysowa sytuacja na świecie pokazała, jak ważna jest rola położnej, i wymusiła nowe podejście do rozwoju kompetencji zawodowych położnych oraz ich praktycznego wykorzystania w systemie opieki zdrowotnej. W szczególności nad pacjentami z chorobą COVID-19 – mówiła. Na koniec zaprezentowała wyniki raportów CBOS na temat zawodów cieszących się największym zaufaniem społecznym. Pielęgniarka i położna zajmują w nich wciąż jedne z czołowych pozycji. - Położna przestała być kojarzona wyłącznie z opieką nad kobietą rodzącą. Przypadają jej w udziale zadania istotne z punktu widzenia interesu społecznego, w dziedzinie doradztwa i oświaty zdrowotnej. Co więcej świadczy je nie tylko na rzecz kobiet, ale także ich rodzin i całych społeczności w zakresie edukacji prenatalnej i przygotowania młodych ludzi do ról rodzicielskich – podsumowała swoje wystąpienie.

Jak wygląda praca położnych oraz ich samodzielności w różnych krajach europejskich? Sytuację w Polsce, Norwegii, Niemczech, Dani, Grecji i Holandii przedstawiały prelegentki pierwszej sesji. Po każdym wystąpieniu uczestnicy wydarzenia debatowali na temat poruszanych zagadnień. Omawiano m.in. norweski przykład skoncentrowania pracy położnych tylko do oddziałów położniczych z wyłączeniem oddziałów ginekologicznych, na których pracują jedynie pielęgniarki, czy model grecki i niemożność kształcenia położnych na studiach II stopnia. W trakcie drugiej sesji dyskutowano o doświadczeniu pacjentek, u których ciążę prowadziła położna, o samodzielnych położnych w Domu Narodzin oraz opiece w połogu fizjologicznym.

Jednym z elementów wydarzenia była sesja plakatowa prezentująca różne aspekty opieki położniczej nad kobietą w zdrowiu i chorobie. Prezentacja miała formułę konkursu. Nagrodzone zostały prace studentek z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz z Collegium Medicum UJ.
W trakcie konferencji wyróżniono także czternaścioro studentek i studentów III roku kierunku położnictwo na WNoZ, którzy wystartowali w drugiej edycji konkursu „Położna Przyszłości – Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy”. Nagrodzono także pięcioro z nich za osiągnięcie najwyższej punktacji w pierwszym etapie konkursu.

W wydarzeniu, prócz osób wymienionych, udział wzięli dr hab. Łukasz Czyżewski, Prodziekan ds. Pielęgniarstwa WNoZ, dr n. o zdr. Beata Szlendak, zastępca dyrektora Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, Ewa Piotrkowska, dyrektor Szpitala Klinicznego im. ks. Anny Mazowieckiej, dr Wojciech Puzyna, Prezes Zarządu Centrum Medycznego „Żelazna” sp. z o.o., wieloletnie nauczycielki akademickie - Maria Kocent oraz Bożena Majkowska oraz pracownicy Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej WUM.