Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 206/2020 Rektora WUM z dnia 06.10.2020 r.

Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 206/2020 z dnia 6.10.2020
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 201/2020 Rektora WUM z dnia 30.09.2020 r.

 

Bezpieczeństwo pracy stacjonarnej  

§ 1
Wejście do budynku

 

  1. Do budynków Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego mogą wejść wyłącznie osoby zdrowe, bez objawów sygnalizujących możliwość zakażenia wirusem SARS-CoV-2, takich jak: kaszel, duszności, ból gardła, bóle mięśni, temperatura powyżej 37,5°C.
  2. Zakazane jest wchodzenie do budynków osób, które miały lub mają kontakt z osobą zakażoną, osobą odbywającą kwarantannę lub izolację w warunkach domowych.
  3. Osoby wchodzące do budynków WUM mają obowiązek poddawania się pomiarom temperatury zorganizowanym przy wejściach do budynków Uczelni. Do budynków nie mogą wchodzić osoby, których temperatura przekracza 37,5°C, a także osoby które odmówiły poddania się pomiarowi temperatury. O stanie podwyższonej temperatury pracownik informuje telefonicznie swojego przełożonego. Dopuszcza się jednokrotne powtórzenie pomiaru temperatury ciała osoby, której wynik pomiaru przekroczył temperaturę 37,5°C.
  4. Pomiar temperatury odbywa się bezdotykowo w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z wynikami pomiaru przez osoby trzecie.
  5. Zakazuje się zapisywania lub gromadzenia wyników pomiaru temperatury ciała.
  6. W budynkach Uczelni obowiązuje:
    1) stosowanie maseczek lub innych skutecznych osłon zasłaniających nos oraz usta podczas kontaktów z innymi osobami,
    2) częste mycie oraz dezynfekowanie rąk lub noszenie jednorazowych rękawiczek.
  7. Przy wejściach do budynków należy umieścić urządzenia do dezynfekcji rąk oraz  pisemne informacje o obowiązku dezynfekowania rąk przez osoby wchodzące i wychodzące.
  8. Drzwi do budynku i poszczególnych pomieszczeń w budynku, o ile to możliwe, powinny pozostawać otwarte w celu zapewnienia wietrzenia.
  9. Wprowadza się ograniczenia dostępu osób z zewnątrz do budynków WUM, w których jest zapewnione stanowisko ochrony, polegające na obowiązku:
    1) okazywania pracownikowi ochrony elektronicznej legitymacji służbowej – przez pracowników,
    2) pisemnego rejestrowania wejścia do budynku interesantów zewnętrznych – przez pracownika ochrony budynku (data, godzina, imię i nazwisko, telefon kontaktowy, cel przyjścia).
  10. W zależności od aktualnej sytuacji epidemiologicznej, pracownicy i inne osoby mogą być proszone o zakładanie jednorazowych rękawiczek lub masek ochronnych. Miejsce pobierania i kosz na zużyte środki ochrony powinny znajdować się przy wejściu do budynku.

§ 2
Korzystanie z wind

  1. Zaleca się ograniczenie korzystania z wind z wyłączeniem: osób niepełnosprawnych lub o obniżonej sprawności albo transportu ładunków.
  2. Z windy mogą korzystać jednocześnie maksymalnie dwie osoby uprawnione, zachowując bezpieczny dystans oraz korzystając ze środków ochrony indywidualnej (maseczki).
  3. Przyciski w windach i na piętrach, uchwyty, poręcze, włączniki światła i inne powierzchnie dotykowe powinny być regularnie dezynfekowane.
  4. Przy windach należy powiesić informację o zaleceniu korzystania ze schodów oraz o zasadach korzystania z wind dla osób uprawnionych.

§ 3
Zasady pracy w pomieszczeniach biurowych i innych  

  1. W pomieszczeniach biurowych, na korytarzach oraz w innych częściach wspólnych należy zachować dystans wynoszący minimum 1,5 metra.
  2. W pokoju administracyjnym należy ustawić biurka w taki sposób, aby zachować dystans pomiędzy stanowiskami pracy minimum 1,5 metra odległości w każdą stronę, mierzone jako odległość osoby od osoby.
  3. W pomieszczeniach typu sale narad, poszczególne stanowiska powinny być rozmieszczone tak, aby odległość między nimi wynosiła co najmniej 1,5 metra. Pozostałe stanowiska powinny zostać oznaczone w sposób wyłączający z użytkowania.
  4. Biurka i fotele wyłączone z użytkowania należy usunąć lub uniemożliwić korzystanie z nich np. poprzez zamontowanie taśmy ochronnej.
  5. Każdy pracownik powinien korzystać z osobnych urządzeń, sprzętu, przyborów itp. Jeśli nie jest to możliwe, konieczna jest częsta dezynfekcja wspólnie wykorzystywanych urządzeń, sprzętu i przyborów itp.
  6. W innych pomieszczeniach Uczelni, typu sale dydaktyczne, laboratoria, pomieszczenia biblioteczne, i inne – należy zachować dystans określony w ust. 1 oraz zasady bezpieczeństwa pracy stacjonarnej.

§ 4
Wizyty interesantów

  1. Wizyty interesantów powinny ograniczyć się do niezbędnego minimum.
  2. Wprowadza się obowiązek wcześniejszego planowania przez pracowników administracji centralnej i wydziałowej dokładnych terminów spotkań z interesantami zewnętrznymi, studentami, doktorantami (data, godzina) oraz pisemnego ewidencjonowania odbytych spotkań (podstawowe dane osobowe i kontaktowe) w celu umożliwienia kontaktu w sytuacji zagrożenia zakażeniem.
  3. Interesanci powinni wchodzić pojedynczo z zachowaniem bezpiecznego dystansu oraz środków ochrony indywidualnej (maseczka, rękawiczki jednorazowe).
  4. Pracownicy mający kontakt z interesantami lub innymi pracownikami powinni korzystać ze środków ochrony indywidualnej (maseczka) oraz rękawiczek jednorazowych lub środka do dezynfekcji rąk i powinni zachować dystans z interesantami minimum 1,5 metra.

§ 5
Dezynfekowanie pomieszczeń i sprzętów

  1. Wszystkie powierzchnie, na których może znajdować się wirus, powinny być regularnie dezynfekowane, dotyczy to w szczególności: biurek, krzeseł, klamek, parapetów itp.
  2. Po zakończeniu dnia pracy, na drzwiach pomieszczeń, w których przebywali pracownicy lub inne osoby, należy wywiesić informację „proszę zdezynfekować”.

§ 6
Powierzchnie wspólne

  1. Ogólnodostępne miejsca do siedzenia na korytarzach i holach należy ustawić tak, by zachować odległość pomiędzy nimi  wynoszącą minimum 1,5 metra albo uniemożliwić korzystanie z nich poprzez zamontowanie siatek czy taśmy ochronnej.
  2. Należy ograniczać liczbę osób przebywających jednocześnie w pomieszczeniu toalety i pomieszczeniach socjalnych. Zaleca się korzystanie z toalet przez o połowę mniejszą liczbę osób, niż wynosi liczba kabin w danej toalecie oraz zapewnić odległość pomiędzy dostępnymi do użytku kabinami minimum 1,5 metra poprzez wyłączenie z użytku co drugiej kabiny.
  3. Toalety należy dezynfekować co godzinę oraz dbać o dostępność mydła, środków dezynfekcji i ręczników jednorazowych.
  4. Powierzchnie wspólne należy dezynfekować maksymalnie często. Administrator budynku powinien weryfikować czystość oraz prowadzić ewidencję dezynfekowań.

§ 7
Bezpieczeństwo pracy w budynkach nie należących do WUM

Pracowników jednostek zlokalizowanych na terenie szpitali klinicznych, spółek lub innych podmiotów świadczących usługi zdrowotne, obowiązuje stosowanie zasad dotyczących bezpieczeństwa pracy, w tym pomiaru temperatury, określonych przez te podmioty.