Nasz student wśród laureatów olimpiady wiedzy i umiejętności w pielęgniarstwie stylu życia w chorobach cywilizacyjnych

To była druga edycja wydarzenia organizowanego przez Zakład Podstaw Pielęgniarstwa WUM, Zakład Pielęgniarstwa Geriatrycznego WUM oraz Narodowy Instytut Medyczny w Iwano-Frankowsku. W finale wystartowało 16 studentów studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo. Drugie miejsce na podium zajął nasz student Piotr Adamczyk.

Pierwsze miejsce wywalczył Tomasz Czarnowski z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, zaś trzecie - Filip Walkowiak z Akademii Nauk Stosowanych w Lesznie. Zwycięzcy odebrali nagrody z rąk organizatorów oraz prodziekana ds. pielęgniarstwa WNoZ dr hab. Łukasza Czyżewskiego.

Jaki jest cel olimpiady

Celem Międzynarodowej Olimpiady Wiedzy i Umiejętności w dziedzinie Pielęgniarstwo stylu życia w chorobach cywilizacyjnych jest rozwijanie wiedzy i umiejętności studentów, promowanie innowacyjnych rozwiązań w pielęgniarstwie oraz integracja międzynarodowego środowiska akademickiego.

Na czym polegały zmagania

Pierwszy etap olimpiady polegał na rozwiązaniu 50-minutowego testu składającego się z 50 pytań z wiedzy ogólnej z zakresu pielęgniarstwa. Do II etapu zakwalifikowano 57 studentów z najwyższymi wynikami. Znów czekał na nich test, tym razem składający się z 45 pytań, które sprawdzały wiedzę specjalistyczną z zakresu pielęgniarstwa stylu życia w chorobach cywilizacyjnych.

Do finału zakwalifikowało się 16 najlepszych studentów, reprezentujących 10 uczelni. Finaliści zmierzyli się z wylosowanym z czterech możliwych realistycznych scenariuszy klinicznych, które wymagały od nich połączenia wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznymi. 

Jury w trakcie finału oceniało przede wszystkim: umiejętności komunikacyjne, w tym nawiązywanie kontaktu z pacjentem, wyjaśnianie podejmowanych działań oraz prowadzenie rozmowy terapeutycznej. Kluczową rolę odgrywała także ocena stanu pacjenta poprzez pomiar podstawowych parametrów życiowych, takich jak: ciśnienie tętnicze, saturacja, częstość pracy serca oraz analiza zgłaszanych objawów zdrowotnych. Szczególnie ważny był też sposób zarządzania sytuacją, czyli to, jak skutecznie studenci reagowali na zmiany w stanie zdrowia pacjenta oraz współpracy z zespołem terapeutycznym. 

W rywalizacji studentom towarzyszyli ich nauczyciele akademiccy.