W spotkaniu "Czy kadry medyczne to jedyne antidotum na nasze problemy w systemie ochrony zdrowia” wzięło udział 120 osób, w tym minister zdrowia Izabela Leszczyna i prof. Urszula Demkow, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia oraz przedstawiciele Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (DG SANTE), a także reprezentanci międzynarodowych organizacji zawodowych pielęgniarek i położnych oraz polskich organizacji zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych.
Celem spotkania było omówienie trudności w kształceniu kadr medycznych w zawodach regulowanych oraz w wykonywaniu zawodu lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej. Boryka się z nimi zarówno Polska jak i Europa. Rozmawiano też o wypracowanych przez nasz kraj metodach radzenia sobie z niedoborem specjalistów medycznych, w tym zwiększaniu liczby studentów na kierunkach medycznych. Eksperci z innych krajów UE odpowiedzialni za politykę kadr medycznych mieli okazję wymienić się swoimi doświadczeniami w tym zakresie.
Stomatologia dziecięca specjalizacją priorytetową
Prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, kierowniczka Zakładu Stomatologii Dziecięcej WUM, a także konsultantka krajowa w dziedzinie stomatologii dziecięcej i prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej wygłosiła w czasie spotkania wykład dotyczący roli stomatologa dziecięcego w poprawie zdrowia jamy ustnej.
W Polsce częstość występowania próchnicy wzrasta dwukrotnie pomiędzy 3 a 18 rokiem życia (do ponad 93%) i jest wyższa w porównaniu z częstością występowania w wielu krajach europejskich. Wartości wskaźnika próchnicy zębów stałych są podobnie wysokie. Choroba ta wiąże się znacznym obciążeniem społeczno-ekonomicznym oraz kosztami zdrowotnymi. Ze względu na niekorzystną strukturę wiekową specjalistów, potrzeba kształcenia lekarzy dentystów ukierunkowanych na opiekę pediatryczną staje się jednym z priorytetów systemu ochrony zdrowia. W trakcie dyskusji omówiono m. in. zmiany systemowe wprowadzone w Polsce w zakresie opieki stomatologicznej m.in. zorganizowanie szkolnej opieki stomatologicznej. Podkreślano, że wzrost liczby stomatologów dziecięcych z 0,68 do 0,98 w latach 2015-2025 wiąże się ze wzrostem leczenia i spadkiem częstości nieleczonych powikłań próchnicy, w szczególności zębów mlecznych. Ponadto omówiono potrzebę zwiększenia dostępności do bezpłatnej opieki stomatologicznej realizowanej w gabinetach stomatologicznych dla dzieci i młodzieży, zwłaszcza w regionach wiejskich oraz dostępności do specjalistów stomatologii dziecięcej.
Wyzwania związane z kształceniem medyków
Sesje poświęcone pielęgniarkom i położnym otworzyła dr hab. Mariola Głowacka, prof. UMK, prorektor ds. Collegium Medicum UMK, członkini Prezydium Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych. Przedstawiła prezentację na temat kierunków zmian w kształceniu i wykonywaniu zawodu pielęgniarki i położnej oraz poszukiwania wspólnych europejskich rozwiązań. WHO i DG SANTE zaprezentowały plan European Nursing Action 2024-2027. Odbyła się ponadto dyskusja z kluczowymi partnerami reprezentującymi środowisko pielęgniarskie na temat problemów tej grupy zawodowej w UE w szerszym kontekście personelu medycznego.
W trakcie panelu poświęconego edukacji medycznej wystąpił prof. Mariusz Klencki, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia, który wygłosił prelekcję dotyczącą tego, czy system kształcenia lekarzy może być źródłem niedoborów kadry medycznej. W trakcie debaty mówiono m.in. o systemie modułowego kształcenia specjalizacyjnego, wprowadzonego w Polsce 10 lat temu, który z jednej strony skrócił okres potrzebny do pełnego wyszkolenia specjalisty, a z drugiej spowodował zawężenia kompetencji lekarzy. Wskazano zatem na potrzebę wzmocnienia jakości kształcenia w modułach podstawowych i weryfikacji efektów tego kształcenia. Mówiono też o dostępie do kadr medycznych w różnych regionach naszego kraju i zależności między miejscem studiowania a późniejszym praktykowaniem zawodu.
Na podstawie materiałów ze strony polish-presidency.consillum.europa.eu