Akademickie biura karier – nowe wyzwania, wspólne rozwiązania

Za nami Ogólnopolska Konferencji Akademickich Biur Karier. Do Warszawy przyjechało ponad 130 przedstawicieli biur karier z 66 uczelni z 26 miast Polski, którzy spotkali się w murach WUM, aby rozmawiać o tym, jak działać w dobie postępującego rozwoju technologicznego, w porozumieniu z biznesem i otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Konferencja odbyła się w dniach 12 i 13 czerwca pod patronatem prof. Rafał Krenke, rektora WUM i prof. Bogumiły Kaniewskiej, przewodniczącej KRASP. Organizatorami było Biuro Jakości Kształcenia, Rozwoju Kompetencji i Karier WUM oraz Komisja ds. Akademickich Biur Karier przy KRASP. Wydarzenie wsparły biura karier działające w ośmiu warszawskich uczelniach: SWPS, ALK, PW, UW, SGH, UKSW, AWF i SGGW.

Partnerstwo w działaniu

–  Kluczem do efektywnej współpracy niezmiennie są relacje międzyludzkie. Ta konferencja udowadnia, że współpraca i wspólne działanie ponad podziałami to silna strona środowiska biur karier – podkreślał dr Jakub Sokolnicki, kierownik Biura Jakości Kształcenia, Rozwoju Kompetencji i Karier WUM. I dodał, że cieszy go fakt, że po 10 latach konferencja branżowa wraca do Warszawy jako silnego i znaczącego ośrodka akademickiego.

Biura karier ważnym ogniwem uczelni

Wspierają studentów i absolwentów w planowaniu ścieżki zawodowej, oferują wiele szkoleń i pomagają rozwijać kompetencje oraz dostosowywać się do stale zmieniającego się otoczenia.

– Biura karier to pomost pomiędzy środowiskiem akademickim a rynkiem pracy – zaznaczyła prof. Bogumiła Kaniewska, przewodnicząca KRASP – Dzięki biurom karier uczelnie mogą realizować swoja misje kształcenia we współpracy z reprezentantami otoczenia społeczno-gospodarczego.

– Od wielu lat obserwuję rozwój biur karier na uczelniach i jest on niewątpliwy – mówił prof. Marek Kuch.

O tym, jak istotne są wspólne działania akademickich biur karier opowiedziała też Dorota Pisula, przewodnicząca Komisji ds. ABK przy KRASP - komisji, która od 10 lat działa na rzecz tego środowiska, szkoli, promuje, przygotowuje standardy i zalecenia.

Człowiek 5.0

Pierwszego dnia zaproszono na cykl spotkań panelowych i networking do Centrum Dydaktycznego naszej uczelni. Drugiego dnia chętni mogli wziąć udział w warsztatach i spotkaniach w siedzibach warszawskich uczelni. Było ciekawe i inspirująco.

Gościem specjalnym wydarzenia był dr Dominik Ludwiczyński, założyciel oraz wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia HR Business Partner – SGH, który wystąpił z wykładem „Człowiek 5.0 – ekosystem kompetencji na turbulentne czasy epoki AI”.

Co podkreślał w swoim wykładzie? Że żyjemy w świecie, w którym sztuczna inteligencja i cyfrowe narzędzia mają coraz większym wpływ na nasze decyzje, emocje i sposób pracy. A kluczowymi zasobami stają się czas i umiejętność zarządzania informacją – to one decydują o naszej efektywności.
 

– Jesteśmy bombardowani bardzo dużą ilością informacji. Czy wszystkie są wartościowe? Czy umiemy je filtrować, czy umiemy priorytetyzować? To, co jest dziś bardzo dużym wyzwaniem, to wykorzystanie tego czasu, poradzenie sobie z jego zagospodarowaniem – tłumaczył prelegent. I dodawał, że paradoksem nowych technologii jest to, że z jednej strony ułatwiają nam pracę, ale z drugiej sprawiają, że mamy coraz więcej trudności w zarzadzaniu sobą i czasem, swoim zdrowiem psychicznym i emocjonalnym.


Zaznaczył też, że współczesny rynek pracy poszukuje specjalistów wyposażonych w takie kompetencje jak samoświadomość, motywacja, elastyczność, zwinności i zdolność do uczenia się przez całe życie. Ale ceniona jest także znajomość technologii. Dlatego ważne jest, aby uczyć, jak można skutecznie współpracować z technologią, jednocześnie zachowując harmonię emocjonalną i intelektualną. Uczelnie, a szczególnie biura karier mają dziś wyjątkową rolę – wspierać studentów w rozwijaniu tych umiejętności i przygotowywać ich do świadomego, odpowiedzialnego kształtowania przyszłości.


Od sztucznej inteligencji, poprzez współpracę z biznesem, aż po zjawisko Drop-out’u – panele tematyczne

W dalszej części spotkania odbyły się trzy panele tematyczne.

W trakcie pierwszego z nich, zatytułowanego „AI narzędzie czy konkurencja? Przyszłość doradztwa kariery w dobie cyfryzacji – Jak biura karier mogą skutecznie adaptować AI, by wspierać swoją działalność”, zaprezentowano wyniki badania dotyczącego wykorzystania narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w Polsce i na świecie. Następnie odbyła się dyskusja doradców kariery, rekruterów i pracodawców, w trakcie której zastanawiano się czy sztuczna inteligencja jest narzędziem wspomagającym doradztwo kariery, czy też stanowi dla niego konkurencję w kontekście postępującej cyfryzacji.
Panelistami byli: dr Błażej Mroziński (Gyfted.me, Co-founder, Chief Product Officer), Łukasz Foks (Microsoft, Director, AI National Skills – EMEA Skills for Social Impact – Corporate, External and Legal Affairs) i Karol Waszak (Antal, platforma ReX, Product Manager | Digital Recruitment | AI & Automation in HR). Panel poprowadziła Olga Kożuchowska, dyrektorka Biura Karier Uniwersytet SWPS.

W czasie drugiego panelu rozmówcy wspólnie zastanawiali się, jaka współpraca z biznesem działa, co wymaga zmian, a co budzi kontrowersje? Czy Biura Karier są postrzegane przez biznes jako strategiczni partnerzy czy jedynie wykonawcy zleceń, a także jak wygląda ich relacja z organizacjami studenckimi. Panelistami byli: Monika Niepiekło (kierowniczka Biura Karier, Uniwersytet Warszawski, socjolożka, doradczyni zawodowa), Sławomir Szymczak (ekspert/project manager Konfederacja Lewiatan, Departament Pracy), Gracjan Jaskulski (prezes Stowarzyszenia Studentów BEST), Agnieszka Mrówka (kierowniczka, Dział Budowania Marki Pracodawcy – obszar HR, ORLEN S.A.). Dyskusję moderowała Julita Mucha, kierująca Biurem Karier Politechniki Warszawskiej, specjalizująca się w budowaniu relacji z pracodawcami.

Trzeci panel dotyczył drop-out’u. W jego trakcie zastanawiano się nad istotą zjawiska drop-out'u i jego potencjalnymi konsekwencjami dla różnych obszarów życia publicznego i społecznego, poruszono też kwestię kondycji psychicznej młodych osób wchodzących na rynek pracy. Panelistami byli: Cezary Przybył (ekspert z Polskiego Instytutu Ekonomicznego), dr hab. Jolanta Żyśko (prorektor ds. Rozwoju, profesor AWF), Mateusz Żydek (rzecznik prasowy i lider zespołu komunikacji Randstad Polska). Panel prowadził Piotr Pokorny, współtwórca i prezes Zarządu w Instytucie Rozwoju Szkolnictwa Wyższego.

Spotkania na kampusach uczelni warszawskich

Drugiego dnia wydarzenia osoby chętne mogły wziąć udział w wybranych warsztatach, których organizatorami były warszawskie Biura Karier. Była to znakomita okazja do dalszego networkingu, ale także poznania indywidualnych rozwiązań czy dobrych praktyk w obszarze kariery, stosowanych przez uczelnie.

  • Biuro Karier SWPS zaprosiło na spotkanie pt. „Technologie w Biurze Karier. Prezentacja systemów do obsługi: praktyk, ofert pracy oraz doradztwa zawodowego”;
  • Biuro Karier ALK zaprosiło na spotkanie pt. „Jak rozwijać długofalowe relacje z absolwentami? I efektywna współpraca z biznesem”;
  • Biuro Karier PW zaprosiło na spotkanie pt. „Kariera inżyniera w warszawskiej odsłonie, czyli zapraszamy na Politechnikę Warszawską!”;
  • Biuro Karier WUM zaprosiło na spotkanie pt. „Dobrostan w pracy doradcy kariery. Jak dbać o siebie w pędzącym świecie? – Lokalizacja: Ochota”;
  • Biuro Karier UW zaprosiło na spotkanie pt. „Efektywna współpraca z osobami z dysfunkcjami – praktyczne aspekty i dobre praktyki”;
  • Biuro Karier SGH zaprosiło na spotkanie pt. „Jak przygotować i wdrożyć program mentoringowy krok po kroku?”;
  • Biuro Karier UKSW zaprosiło na spotkanie pt. „Jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom studentów? Pomysły, które działają w Biurze Karier UKSW”;
  • Biuro Karier AWF zaprosiło na spotkanie pt. „Od pomysłu do działania! Nasze success stories i kariera w praktyce”;