– To wydarzenie stanowi oficjalny początek waszej uniwersyteckiej przygody i symbolizuje przyjęcie do naszej wspólnoty akademickiej - powiedziała dziekan.
Pochwaliła nowo przyjętych za ciężką pracę, determinację i gotowości do stawiania czoła przyszłym wyzwaniom, które pozwoliły im zdobyć indeksy jednej z najlepszych uczelni medycznych w kraju. Dziekan podkreśliła, że są to cechy niezbędne w czasie studiów i w przyszłej pracy zawodowej, ponieważ wiedza i umiejętności medyczne wymagają ciągłego doskonalenia i nauki.
Świetnie przygotowana kadra, nowoczesna baza dydaktyczna
To one są fundamentami efektywnego kształcenia na kierunkach medycznych. Na wydziale i uczelni mamy zarówno wyspecjalizowanych nauczycieli akademickich, jak i odpowiednią infrastrukturę, a nasi studenci uczą się w nowoczesnym Uniwersyteckim Centrum Stomatologii oraz Centrum Symulacji Medycznych, korzystają z sal symulacji medycznych wyposażonych w zaawansowane fantomy i trenażery, laboratoriów diagnostycznych oraz nowoczesnych pracowni nauk podstawowych. Dzięki temu nabywają wiedzę i umiejętności wymagane przez współczesny system opieki zdrowotnej.
- Obecnie zaplecze kliniczne umożliwia wam zdobywanie doświadczenia w rzeczywistych warunkach pracy z pacjentem, przy wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu i technologii diagnostycznych. Zintegrowane systemy informatyczne, dostęp do baz danych medycznych oraz platform e-learningowych wspierają proces nauczania, umożliwiając łączenie wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami klinicznymi – podkreśliła profesor Mielczarek.
Teoria i praktyka nie wystarczą
Aby wykonywać zawody medyczne z godnością, potrzebne jest coś więcej.
- Trzeba również kierować się uczciwością, odpowiedzialnością oraz szacunkiem wobec pacjentów, współpracowników i nauczycieli. Wasi wykładowcy oprócz przekazywania wiedzy, odgrywają ważną rolę w kształtowaniu waszych wartości, norm etycznych i podstaw zawodowych - zaznaczyła dziekan.
Na koniec życzyła nowo przyjętym studentom, aby wykorzystali lata spędzone na uczelni nie tylko na naukę, ale też na odkrywanie siebie, swojego potencjału i nawiązywania relacji.
- Jestem pewna, że sprostacie stojącym przed wami wyzwaniom, i że każdy z was znajdzie swoje miejsce w naszej akademickiej społeczności. Serdecznie wam gratuluję - powiedziała profesor Mielczarek.
Złożenie ślubowania
Chwilę przed wypowiedzeniem słów przyrzeczenia studenckiego, wyróżniono studentów, którzy w procesie rekrutacji na kierunki prowadzone na wydziale uzyskali najwyższe progi punktowe. Wyróżnienia wręczyła dziekan oraz prorektorka ds. personalnych i organizacyjnych prof. Dorota Olczak-Kowalczyk.
Następnie studenci chóralnie ślubowali, m.in. wytrwale dążyć do zdobywania wiedzy i rozwoju własnej osobowości oraz całym swym postępowaniem dbać o godność i honor studenta WUM. Przyrzeczenie odebrali: prof. Izabela Domitrz, prodziekan ds. kierunku fizjoterapia oraz dr hab. Piotr Regulski, prodziekan ds. współpracy z zagranicą i kierunków: lekarsko-dentystycznego w języku angielskim oraz elektroradiologia.
Witajcie wśród nas i pamiętajcie, że nie jesteście sami
- Z ogromnym zaszczytem i wzruszeniem chciałabym powitać was w murach Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Drodzy studenci, od tej chwili staniecie się częścią wielkiej rodziny akademickiej – powiedziała Klaudia Dwornikiewicz, przedstawicielka Samorządu Studentów WLS. I dodała, że nowo przyjęci studenci stają się też reprezentantami naszej uczelni, zarówno w środowisku naukowym, jak i społecznym i zawodowym, co powinno być dla nich zarówno źródłem zarówno dumy, jak i motywacji.
- Jako przedstawiciel English Dentistry Division z dumą witam was w różnorodnej i tętniącej życiem społeczności akademickiej, którą łączy wspólny cel: nauka, rozwój i służba drugiemu człowiekowi - powiedział z kolei Divit Amarnani.
Zarówno Klaudia, jak i Divit przypomnieli też o roli, jaką pełnią na uczelni samorządy studenckie. To nie tylko dbanie o studenckie sprawy, ale także udzielanie wsparcia i tworzenie wspólnoty.
- Chcemy, abyście wiedzieli, że nie jesteście w tym wszystkim sami! Jesteśmy tu, by was wspierać w codziennych sprawach, dbać o wasze prawa i potrzeby, a także budować wspólnotę opartą na dialogu, wzajemnym szacunku i współpracy - podkreślała Klaudia Dwornikiewicz.
- Nadchodzące lata będą pełne wyzwań, odkryć i znaczących doświadczeń. Pamiętajcie, że w tej podróży nigdy nie jesteście sami - zawsze możecie zwrócić się do starszych kolegów i samorządu studenckiego EDD o wsparcie i wskazówki. Razem jesteśmy tutaj, aby pomóc wam jak najlepiej wykorzystać czas spędzony na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, zarówno pod względem akademickim, jak i społecznym - powiedział Divit Amarnani.
Wykład immatrykulacyjny "Wprowadzenie do sztucznej inteligencji w medycynie"
Wygłosił go dr hab. Piotr Regulski, prodziekan ds. współpracy z zagranicą i kierunków: lekarsko-dentystycznego w języku angielskim oraz elektroradiologia.
- Jednym z głównych zadań sztucznej inteligencji jest analiza wzorców na podstawie danych liczbowych. Oznacza to, że sztuczna inteligencja potrafi wyszukiwać pewne regularności, czyli tak zwane wzorce w obrazach, tekstach czy sygnałach biologicznych. Wzorzec można rozumieć jako pewną powtarzalną strukturę, cechę charakterystyczną z danego zbioru danych. Kiedy komputer potrafi taki wzorzec rozpoznać, może go później wykorzystać do wyciągania wniosków - wyjaśniał prelegent.
I podkreślał, że praktycznych zastosowań AI w medycynie jest bardzo dużo. Używa się jej na przykład do: optymalizacji procedur leczniczych, symulacji różnego rodzaju procesów (np. epidemii), analizy danych z urządzeń medycznych, które monitorują pacjenta w czasie rzeczywistym. Opowiedział też o zastosowaniu algorytmów sztucznej inteligencji w procesie regeneracji uszkodzonego Ścięgna Achillesa, które pozwoliło na precyzyjne określenie momentu, w którym ścięgno uzyska odpowiednią wytrzymałość, a pacjent będzie mógł rozpocząć stopniowe obciążanie kończyny.
- Dzięki zastosowaniu algorytmów uczenia maszynowego, w tym zaawansowanych metod rekonstrukcji segmentacji obrazów rezonansu, możliwa była dokładniejsza analiza struktury w obrębie stawu. To umożliwiło wcześniejsze wykrycie zmian zapalnych lub degeneracyjnych. Takie podejście pozwala na bardziej spersonalizowaną rehabilitację - podkreślał dr hab. Piotr Regulski.
W immatrykulacji udział wzięło wielu gości. Prócz wyżej wymienionych obecni byli m.in. prodziekani wydziału: prof. Jolanta Kostrzewa-Janicka, dr hab. Joanna Peradzyńska, nauczyciele akademiccy – przedstawiciele jednostek WLS, pracownicy Dziekanatu, członkowie rady wydziału, rad pedagogicznych i rad programowych, studenci tworzący Samorząd Studentów WLS.